hajnali_hármas-removebg-preview

a kultúra élmény

A Friss hús és a Fönícia séma

Csak azért, mert a fesztivál és Wes Anderson új filmjének bemutatása egybe esett.

Most először néztem végig egy filmes fesztivál teljes kínálatát. A Friss hús ezt előzetesen lehetővé tette sajtósoknak.

Eddig mindig valaki filmjét néztem meg egy blokkban több kisfilmmel. Amiért mentem, arra figyeltem, a többit csak láttam. Viszont végignézni mindet – ez érdekes volt – nem valaki filmjét várni. A harmadik film után éreztem, hogy számomra kezd unalmassá válni. Azt vettem észre, hogy hiányzik a filmek egysége számomra, amikor a kép-hang-tötrénet ad egységet. Mintha legtöbben egy sztorit szeretnének elmondani, nem filmet készíteni. Unalmasak voltak a képek. Pedig én bármit megnézek, ha a látvány izgalmas. Szóval a magyar szekcióból a Boldog emberek, az Ugar, a Nárcisz és Echo és a Meg fogsz ölni egy őzikét! tudtam filmként értelmezni. A nemzetközi szekciót már nem volt türelmem végignézni, így arról nem lenne szép átfogó véleményt megfogalmazni, de amiket láttam – hasonló gondolatokat, érzéseket ébresztettek.

Boldog emberek
Ugar
Nárcisz és Echo
Meg fogsz ölni egy őzikét!

Így megfogalmazódott a kérdés bennem, hogy ez

-egy trend, amit nem értek?

-rosszak a tanáraik?

-vagy a Friss hús olyan szempontok alapján válogat, ami számomra egyáltalán nem izgalmas?

Az is szemet szúrt, hogy a feliratozás is szinte ugyanolyan azoknál a filmeknél, amiket nem szerettem.

Na és itt jön a Föníciai séma. Wes Anderson hihetetlen játékkal foglakozik a feliratokkal is. A nyitó képsorok után a cím, szereplők, rendező, satöbbi egy olyan képben és jelenetben van megfogalmazva, hogy eláll a lélegzet a jelenet és a szöveg dinamikus harmóniája miatt.

Persze lehet, hogy nem a legszebb dolog összehasonlítani Wes Andresont a Friss hús rendezőivel, de időben összeesett a kettő.

Én most nagyon kíváncsian várom kik fognak nyerni a Friss Húson. Illetve Szabi írását a Fönícia sémáról, mert nagyon jó volt vele megnézni a sajtóvetítésen.

Balázs