hajnali_hármas-removebg-preview

a kultúra élmény

Asteroid City

Wes Andreson új filmje elé

Az élet úgy magában, azért lássuk be mütyürkék láncolata. Le lehet őket festeni nagyívű ecsetvonásokkal, drámai színekkel, amikre nagy messzeségből kell ránézni, hogy összeálljon a csodálatos nagy egésszé, meg aprólékosan, az érzékelt valóságot a lehető legrészletesebben leképezni – és jó sok variációs lehetőség van még a kettő szélsőség között és a meghúzott határvonalakon kívül. De azért ha elég közel megyünk hozzá, mégiscsak látjuk, az ecsetvonásokat és színátmeneteket, a festék repedezéseit. A tökéletesség tökéletlenségeit. És pont ezektől szép az egész. Wes Anderson nekem az az aprólékos mütyürkéző, aki a látszólag érdektelen részleteit ragadja meg az emberi létezésnek, kiemeli őket a mindennapok teréből és egy sajátos nézőpontból, sajátos színpalettával újra festi azt. Mintha egy külön moziterembe vonszolna minket, egy olyanba, ahol az élet című filmet egy speciális szín- és mozzanatszűrőn keresztül láttatja, ahol a szemüveg kerete egyben az érzékelt világ kerete is és valahogy közben a látóteret mindig szimmetrikussá rendezi, úgy, hogy a fókusz a középtengelyen legyen. És a látszólagos idealizáltság mögött mindig ott vannak a drámák. Vizuáiisan és történetileg is. Nem szélsőségesen, hanem a színvilágnak megfelelően látszólagos visszafogottsággal. Csakhogy az eseménytelennek tűnő mütyürkézésben mindig ott vannak a váratlan mozzanatok: ami a vizualitásban a védjeggyé vált harsány sárga, az a szereplők itt-ott teljesen kiszámíthatatlan reakciói a kiszámítható hömpölygésben, amiktől aztán az összeállt egész valahogy mégis felborítja a normalitást. És a felrajzolt mesevilág repesései mögött felsejlik az ábrázolni vágyott valóság (Ebben az értelemben kiegészítő párja a másik nagymesternek, Tim Burton-nek, csak ő persze az egészen más moziterembe visz, egészen más szemüveggel).

És akkor még ott a zene, a nagyszerű, ami fel- és elemel, át- és hozzá színez és -ad, ami méltó része a nagy egésznek.

Nem mondom, hogy mindegyik filmjét láttam, de elég sokat. Én nagyon szeretem, ahogy lát és láttat, ahogy a ráveszi a legnagyobb sztárokat, hogy merjenek annyira kevesek lenni, hogy szinte már ne is legyenek ők maguk, veszítsék el a saját manírjukat cserébe az övéért – a minimalizmusukkal úgy simuljanak bele a film világába, hogy közben mégse legyenek uniformizáltak. Nem válnak egyformává, az egyéni színek megmaradnak, csak elég közel kell hozzájuk, hogy meglássuk őket önvalójukban és színeikben.

Fantasztikus Róka úr a legjobb kezekbe került, és Owen Wilson színészete is helyére kerül mindig nála. Az első film, amit láttam tőle a Tenenbaum volt, azonnal a tv elé láncolt a kétezres évek eleji magyar háztartásainak nyolcvan százalékában lopott HBO-ján leadott mozi szürrealitása, aztán jött az Édesvízi élet Bill Murray csodásan finom, nárcisztikus, Cousteau-utalásos óceánkutató-természetfilmes rendezőjével, amiben többek között Willem Dafoe sokadjára képes volt meglepni elképesztő kaméleon alakításával. És aztán sorra jött a többi, akár visszamenőlegesen is, tetten érhető a rendezői hang fejlődése, filmről-filmre, hogy a legutóbbi Francia kiadás szkeccsei olyan mini kisfilmek legyenek, amelyek összefoglalják az eddigi utat, de természetesen a jelenlegi tudás birtokában.

És ma jön az új film, az Asteroid city. Én várom.

Mostanában vicces videók terjednek a neten, amiket a mesterséges intelligencia készít, hogy milyen lett volna a Star Wars, a Harry Potter sorozat vagy legújabban a Szomszédok, ha Wes Anderson kezeibe kerül. Én meg már csak arra lennék kíváncsi, hogy az AI szerint milyen lenne egy Wes Anderson film, ha azt Wes Anderson rendezi.

fotók: port.hu

Váradi R Szabolcs