hajnali_hármas-removebg-preview

a kultúra élmény

Még egy kört mindenkinek

Sokszor kapja magát azon az ember, hogy próbálja megfejteni, mi is hiányzik még az életéből. Egy 63. új cipő, egy Kanári-szigeteki kis kikapcsolás, vagy csak szimplán péntek este elmenni a barátokkal egy jó kocsmatúrára.

Na igen, talán ez az utóbbi opció elég gyakran felmerül. De vajon az a pillanatnyi öröm megéri a másnapi hasogató fejfájást, rosszullétet, esetenkénti magyarázkodásokat, hogy -” jajj, azt nem úgy gondoltam, csak részeg voltam, józanul nem tennék ilyet” – és társai. Mert ez tény! Alkohollal a szervezetünkben, sokkal felszabadultabbak és önazonosabbak vagyunk, mint nélküle. Sokszor, sokkal többet kimondunk azokból a dolgokból, amiket valójában gondolunk, és ez valahol jó. Most rögtön hozzá is tennék még egy feltevést, amit egy híres pszichiáter méréseihez lehet kötni: mindannyian fél ezreléknyi véralkoholhiánnyal születünk.

Szóval, Még egy kört mindenkinek és beszéljünk egy kicsit az előadásról!

A Belvárosi Színház legújabb bemutatója, a Még egy kört mindenkinek sokak számára ismerős lehet, ugyanis 2021-ben a Thomas Vinterberg rendezte dán film elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscart is. Sajnos magát a filmet nem találtam meg egy streaming szolgáltatáson sem, így nem tudom összehasonlítani a két alkotást. De lehet jobb is ez így. Maga a történet négy, kissé kiégett, középkorú férfi tanárról szól, akik rátalálnak a már korábban említett mérési adatokra. Itt kezdődik a kísérlet. Vajon a diákok jobban odafigyelnek az órán, ha az oktatónak is kicsit ”jobb hangulata” van? A helyzet az, hogy igen. Ugyanakkor, ez azért korántsem egy végletekig fenntartható állapot. És erre elég hamar rá is jönnek…

A díszlet, Zöldy Z. Gergely munkája, egy letisztult, modern lakás képét ábrázolja, melyben elfér még az iskolai tanterem is. De, minket nézőket is alkalmaznak. Mi leszünk a diákok. Paczolay Béla rendezése, ezekkel a komikus játékokkal tompítja a megrendítő pillanatokat. A színpadon szerencsésen kihagyták az alkoholt helyettesítő löttyök alkalmazását és helyette, az italok elfogyasztására egy mozdulatsort alkalmaztak, ami még erőteljesebbé, látványosabbá alakította a jeleneteket. Én gyakran nem tudom hova tenni a színpadi részegséget, mert általában ugyanazokkal a színpadi eszközökkel találkozom. Amik nem egészen valóságosak… Dülöngélés, ordibálás, heves mozdulatok, magyarul valamiféle sztereotipiát tükröznek. Itt a négy tanár, négyféle szinten mutatják ezt be. És ami ennél is fontosabb, valóságosan!

Az előadás záró jelenete, a történelemtanár (Király Attila) koreográfiájával zárul. Különösebb konklúziót nem von le maga után, ugyanakkor mégis olyan érzést kelt, hogy vannak helyzetek, amikből már nem lehet visszalépni.

Az előadás hivatalos oldala: https://orlaiprodukcio.hu/eloadas/meg-egy-kort-mindenkinek-181

Fotó: Takács Attila/Orlai Produkció

Rozi