Hogyan lettél színházi sajtós?
Azt tudtam, hogy színházban akarok dolgozni, de azt is, hogy nem akarok színész lenni. Keresgéltem, voltam ügyelő, rendezőasszisztens, jegyszedő, jegypénztáros, közönségszervező, művészeti titkár – és akkor egyszer csak kellett egy sajtós – ezt szerettem meg, ennél maradtam.
Mi az, amit megszerettél benne, mit csinál egy színházi sajtós?
Ha szűken veszem, akkor a színház sajtóügyeit kezeli. Interjúkat szervez, javítja a cikkeket, összegyűjti a megjelenő kritikákat, meghívja a bemutatóra az újságírókat, sajtóanyagokat ír. Kapcsolattartó a színháza és a különböző sajtótermékek – legyen az nyomtatott vagy online – újságírói és fotósai között.
És bővebben?
A legtöbb helyen, főleg a kisebb színházaknál mást is kell csinálni. Kommunikációs feladatokat – közösségi média platformok kezelése, posztok írása. A marketing anyagok készítése, minden kifele irányuló kommunikáció, megjelenés. Fesztiválszervezés – A színházak éjszakája, vagy bármilyen fesztiválja a színháznak.
Ennyi?
Ha már kommunikációs is, akkor még a belső kommunikáció is. Az információk áramlása a színházon belül. Ez kényes feladat, mert van olyan információ, amiről mindenkinek tudni kell, és van olyan, amiről jobb, ha csak az tud, akinek kell.
Említetted a közösségi médiát, mikortól használják ezt a színházak?
2007-2008 körül a Radnótiban dolgoztam, és rá kellett beszélni a vezetést, hogy regisztráljunk, mint színház. Nem is tudtuk még akkor, hogy mit is kéne ezzel kezdeni. Most meg nincs olyan színház, aki nem használja ezt a platformot.
Az új trendek?
Az a jó ebben a szakmában, hogy folyamatosan figyelni kell, hol lehet elérni a közönséget. Húsz éve vagyok a szakmában, és most Tik Tok képzésre járok. Megtanultam már grafikai programokat kezelni, vágni, Instagramot kezelni, az InterTicket programját, az online jegyeladást. Tartani kell a tempót.
A színházaknak sikerült előnyükre fordítani a közösségi médiát?
Akik jól csinálják, azoknak igen.
Te kiknél látod, hogy jól csinálják?
A Katona, az Örkény, a Radnóti jól csinálja. Valahogy a művészszínházaknak ez sikerült. Jól csinálja a nagyobbak közül a Centrál is. A Madáchnak remek a Tik Tok csatornája.
Tik Tok a színházban?
Az a következő platform, amit meg kell tanulnia mindenkinek. A fiatalabb korosztálynak szól, és talán az én generációm sose fogja ezt olyan jól csinálni, mint egy huszonéves. El kell engedni azt a képzetet – akár színházigazgatóként, akár kommunikációs vezetőként – hogy a saját ízlésed az egyedüli jó. Ez már egy másik korosztály, bizalommal kell feléjük fordulni.
Kiket ér el egy színház a közösségi médiában?
A szórólapok, az offline hirdetések ideje lejárt. Drágábbak is, és nem olyan hatékonyak. Ha használjuk közösségi oldalakat akkor szinte mindenkit el lehet érni. Egy jól beállított Facebook hirdetés 10 000,-Ft-ból többszörös elérést hozhat, mint egy több százezeres hirdetés akármelyik nyomtatott sajtótermékben.
Egészen elmentünk a közösségi média irányába. Tehát a rugalmasság fontos. Te, hogy őrződ meg a saját rugalmasságodat?
Szerencsém van, nagyon fiatal emberekkel dolgozom együtt. Sajtós-kommunikációsként az Örkényben dolgoztam utoljára. Utána az SzFE kommunikációs vezetője voltam, ott is sokat dolgoztam fiatalokkal. Most pedig a Freeszfén sikerült megvalósítani, hogy a hallgatók csinálják a közösségi oldalakat – ez a legjobb megoldás.
Ez tényleg jól hangzik. Utolsó kérdésként mondj egy olyan munkádat, amit nagyon szerettél sajtósként!
Az Örkényben Horváth Judit fotós kollégámmal készítettünk egy sorozatot, amiben azt kérdeztük a színészektől; -mi lennél, ha nem színész lennél? Elmondták a gyermekkori vágyaikat, mi pedig elvittük őket azokra a helyszínekre, és megcsinálhatták. Erről készültek remek fényképek. Nagy Zsolt kamionsofőr akart lenni, ő Csepelen egy telepen vezethetett kamiont. Pogány Judit állatkertben szeretett volna dolgozni, ő lemoshatta az elefántokat, és játszhatott velük. Jéger Zsombor juhászként, subában, pulikutyával egy ködös hajnalon juhokat terelt – mert ő az akart lenni. Mindenki szerette ezt a sorozatot, sikere volt. A színészek nagyon élvezték, és ez látszik a fotókon is. Ez tényleg az egyik legszebb emlékem a sajtósként.



A teljes sorozat: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2391465417603009&type=3
Rózi, Ódri, Balázs