hajnali_hármas-removebg-preview

a kultúra élmény

Mit csinál a színházi sajtós?

Veszprémi Judit több színháznál volt sajtós. Jelenleg a Freeszfe kommunikációs vezetője, és operatív elnöke. Szeptemberben indította második egyéves művészeti kommunikációs osztályát. Mi, a hajnali hármas csapata az első osztályában végeztünk.

Hogyan lettél színházi sajtós?

Azt tudtam, hogy színházban akarok dolgozni, de azt is, hogy nem akarok színész lenni. Keresgéltem, voltam ügyelő, rendezőasszisztens, jegyszedő, jegypénztáros, közönségszervező, művészeti titkár – és akkor egyszer csak kellett egy sajtós – ezt szerettem meg, ennél maradtam.

Mi az, amit megszerettél benne, mit csinál egy színházi sajtós?

Ha szűken veszem, akkor a színház sajtóügyeit kezeli.  Interjúkat szervez, javítja a cikkeket, összegyűjti a megjelenő kritikákat, meghívja a bemutatóra az újságírókat, sajtóanyagokat ír. Kapcsolattartó a színháza és a különböző sajtótermékek – legyen az nyomtatott vagy online – újságírói és fotósai között.

És bővebben?

A legtöbb helyen, főleg a kisebb színházaknál mást is kell csinálni.  Kommunikációs feladatokat – közösségi média platformok kezelése, posztok írása. A marketing anyagok készítése, minden kifele irányuló kommunikáció, megjelenés. Fesztiválszervezés – A színházak éjszakája, vagy bármilyen fesztiválja a színháznak.

Ennyi?

Ha már kommunikációs is, akkor még a belső kommunikáció is. Az információk áramlása a színházon belül. Ez kényes feladat, mert van olyan információ, amiről mindenkinek tudni kell, és van olyan, amiről jobb, ha csak az tud, akinek kell.

Említetted a közösségi médiát, mikortól használják ezt a színházak?

2007-2008 körül a Radnótiban dolgoztam, és rá kellett beszélni a vezetést, hogy regisztráljunk, mint színház. Nem is tudtuk még akkor, hogy mit is kéne ezzel kezdeni. Most meg nincs olyan színház, aki nem használja ezt a platformot.

Az új trendek?

Az a jó ebben a szakmában, hogy folyamatosan figyelni kell, hol lehet elérni a közönséget. Húsz éve vagyok a szakmában, és most Tik Tok képzésre járok. Megtanultam már grafikai programokat kezelni, vágni, Instagramot kezelni, az InterTicket programját, az online jegyeladást. Tartani kell a tempót.

A színházaknak sikerült előnyükre fordítani a közösségi médiát?

Akik jól csinálják, azoknak igen.

Te kiknél látod, hogy jól csinálják?

A Katona, az Örkény, a Radnóti jól csinálja. Valahogy a művészszínházaknak ez sikerült. Jól csinálja a nagyobbak közül a Centrál is. A Madáchnak remek a Tik Tok csatornája.

Tik Tok a színházban?

Az a következő platform, amit meg kell tanulnia mindenkinek. A fiatalabb korosztálynak szól, és talán az én generációm sose fogja ezt olyan jól csinálni, mint egy huszonéves. El kell engedni azt a képzetet – akár színházigazgatóként, akár kommunikációs vezetőként – hogy a saját ízlésed az egyedüli jó. Ez már egy másik korosztály, bizalommal kell feléjük fordulni.

Kiket ér el egy színház a közösségi médiában?

A szórólapok, az offline hirdetések ideje lejárt. Drágábbak is, és nem olyan hatékonyak. Ha használjuk közösségi oldalakat akkor szinte mindenkit el lehet érni. Egy jól beállított Facebook hirdetés 10 000,-Ft-ból többszörös elérést hozhat, mint egy több százezeres hirdetés akármelyik nyomtatott sajtótermékben.

Egészen elmentünk a közösségi média irányába. Tehát a rugalmasság fontos. Te, hogy őrződ meg a saját rugalmasságodat?

Szerencsém van, nagyon fiatal emberekkel dolgozom együtt. Sajtós-kommunikációsként az Örkényben dolgoztam utoljára. Utána az SzFE kommunikációs vezetője voltam, ott is sokat dolgoztam fiatalokkal. Most pedig a Freeszfén sikerült megvalósítani, hogy a hallgatók csinálják a közösségi oldalakat – ez a legjobb megoldás.

Ez tényleg jól hangzik. Utolsó kérdésként mondj egy olyan munkádat, amit nagyon szerettél sajtósként!

Az Örkényben Horváth Judit fotós kollégámmal készítettünk egy sorozatot, amiben azt kérdeztük a színészektől; -mi lennél, ha nem színész lennél? Elmondták a gyermekkori vágyaikat, mi pedig elvittük őket azokra a helyszínekre, és megcsinálhatták. Erről készültek remek fényképek. Nagy Zsolt kamionsofőr akart lenni, ő Csepelen egy telepen vezethetett kamiont. Pogány Judit állatkertben szeretett volna dolgozni, ő lemoshatta az elefántokat, és játszhatott velük. Jéger Zsombor juhászként, subában, pulikutyával egy ködös hajnalon juhokat terelt – mert ő az akart lenni. Mindenki szerette ezt a sorozatot, sikere volt. A színészek nagyon élvezték, és ez látszik a fotókon is. Ez tényleg az egyik legszebb emlékem a sajtósként.

A teljes sorozat: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2391465417603009&type=3

Rózi, Ódri, Balázs